VERENIGING VAN EIGENAARS (WONINGEN) HOF TER HAGE


A. Algemeen

Artikel 1

Dit Huishoudelijk Reglement is opgesteld in lijn met artikel 44 van de Akte van Ondersplitsing Woningen/Parkeergarage en bevat nadere regels voor de eigenaars en daarvan afgeleid voor de gebruikers van de appartementen in het gebouw ”Hof ter Hage”.

Artikel 2

In alle gevallen waarin de Akte van Ondersplitsing of dit Huishoudelijk Reglement niet voorziet, beslist de ALV.

Artikel 3 (Balkons)

Waar gesproken wordt van balkons wordt ook bedoeld de terrassen, tenzij nadruk­kelijk anders is aangegeven.

Artikel 4 (Administratief beheerder)

Onder administratief beheerder wordt in dit HR verstaan VVE Beheer BV te Rijswijk, ten deze vertegenwoordigd door de aangewezen contactpersoon voor onze Vereniging.


B. Vereniging/Bestuur/Vergadering

Artikel 5 (Vereniging – artikelen 30 e.v. van de akte van ondersplitsing)

 

  1. De Vereniging heeft ten doel het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de eigenaars.
  2. De Vereniging voert het beheer over en draagt zorg voor het onderhoud van de gemeenschap­pelijke gedeelten en de gemeenschappelijke zaken en rechten met betrekking tot de woningen/parkeergarage. Dus niet de winkels.

 


Artikel 6 (Bestuur – artikelen 41  e.v. van de akte van ondersplitsing)

 

  1. Het Bestuur telt drie leden t.w. een voorzitter, een secretaris/penningmeester en een bestuurslid. Het bestuur voert namens de Vereniging het beheer.
  2. De leden van het Bestuur worden voor een periode van 3 jaar benoemd door de ALV. Vervolgens zijn de leden tweemaal herkiesbaar.
  3. De voorzitter van het Bestuur is tevens de voorzitter van de ALV.
  4. Het rooster is als bijlage gevoegd bij dit HR.

 


Artikel 7 (Vergadering – artikelen 33 e.v. van de akte van ondersplitsing)

 

  1. Er wordt gestemd bij handopsteking; indien echter naar het oordeel van het Bestuur uit de handopsteking niet duidelijk blijkt of er een gekwalificeerde meerderheid (quorum) is, wordt overgegaan tot schriftelijke stemming via “gewogen” stemformulieren (waarbij het aantal stemmen per appartement meeweegt). Be­slissingen over personen worden desgewenst genomen bij schriftelijke stemming via “gewogen” stemformulieren.
  2. Van elke ALV wordt een schriftelijk verslag gemaakt dat binnen één maand aan alle leden wordt ver­stuurd en vervolgens ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de volgende ALV.
  3. Ieder lid kan zich op de ALV laten vertegenwoordigen door een gevolmachtigde. De ge­volmachtigde kan maximaal vijf stemgerechtigden vertegenwoordigen. Deze volmacht dient schriftelijk te worden verleend en bij het tekenen van de presen­tielijst te worden overhandigd aan de secretaris van het Bestuur. Het Bestuur dient bij aanvang van de ALV aan te geven hoeveel vol­machten er zijn overhandigd en hoeveel daarvan aan het bestuur zijn verleend. Volmachtformulieren zijn bij de secretaris verkrijgbaar.
  4. Het Bestuur informeert de leden tijdig over de datum van de ALV. Leden kunnen agendapunten uiterlijk 21 dagen voor de geplande vergadering opgeven aan de secretaris/penningmeester. Het Bestuur moet een agendapunt toevoegen als een aantal eigenaars, waarvan het stemrecht gezamenlijk 10% of meer is van het totaal aantal uit te brengen stemmen, zulks verlangt.
  5. Er is een kascommissie die de taak heeft controle uit te oefenen op het gevoerde financiële beheer
  6. Deze commissie bestaat uit twee leden en zo mogelijk een reserve lid, niet zijnde leden van het Be­stuur. De leden van de kascommissie worden voor een periode van 3 jaar benoemd door de ALV. Vervolgens zijn de leden tweemaal herkiesbaar.

 


C. Financiën

Artikel 8

De voorschotbijdrage vloeit voort uit de door de ALV vastgestelde begroting en dient bij vooruit­betaling maandelijks te worden voldaan via een periodieke overschrijving van uw bank op de bankrekening ten name van de Vereniging. Het rekeningnummer luidt en de tenaamstelling is

 

rekeningnr 77.77.502
t.n.v. VvE code 137 Hof ter Hage
p/a Postbus 1028
  2280 CA Rijswijk

 


Bij een betalingsachterstand zal onverkort de jaarlijks door de ALV vastgestelde incassoprocedure in werking treden. De kosten die hiermee gemoeid zijn worden geheel ten laste van desbetreffende eigenaar gebracht.

D. Voorschriften met betrekking tot het gebruik van de privé gedeelten

Artikel 9

De eigenaars zijn verplicht het plaatsen van steigerwerk ten behoeve van reinigings-, onderhouds- en herstelwerkzaamheden van onder an­dere gevels en ramen toe te staan. Zij zijn tevens verplicht medewerking te verlenen aan het doen uitvoeren van reparaties aan gemeen­schappelijke zaken in de privé gedeelten.

Artikel 10 (centrale systemen)

 

 

 

  1. De aansluiting op het centraal antennesysteem mag uitsluitend geschieden door middel van de hiertoe voorgeschreven bekabeling en toebehoren. Schotelantennes zijn niet toegestaan.
  2. Andere ventilatie- en afvoersystemen dan het standaard ventilatiesysteem zijn niet toegestaan.

 


Artikel 11

 

  1. In de appartementen mogen geen haarden met open vuur worden ingebouwd.
  2. Het toilet en elke andere afvoer mag niet gebruikt worden voor het lozen van stof­fen of materialen die verstoppingen en/of verontreiniging kunnen veroorzaken. Het herstel van ontstane verstoppingen en/of schaden die veroorzaakt zijn of worden door nalatigheid of door het niet nakomen van het bepaalde in de eerste volzin, komt voor rekening van de veroorzaker.
  3. Eigenaars dienen in het algemeen maatregelen te treffen om schade door wateroverlast te voorkomen. Wasmachines en vaatwasmachines dienen voorzien te zijn van een goed werkend waterslot of terugslagklep.

 


Artikel 12

Het is niet toegestaan:

 

  1. Motoren, werktuigen, gereedschappen of soortgelijke goederen te gebrui­ken, te repareren of op te slaan in de appartementen, bergingen en garage, voor zover deze handelingen overlast kunnen veroorzaken door bijvoorbeeld geluid, trilling of stank.
  2. Stoffen zoals benzine, olie, munitie, vuurwerk etc. op te slaan, in bezit te houden of te gebruiken in de appartemen­ten, bergingen en garage.

 


Artikel 13

Behoudens goedkeuring van de ALV is het niet toegestaan:

 

  1. Veranderingen aan te brengen in of aan het gebouw waardoor het architectonische uiterlijk of de constructie ervan gewijzigd wordt of de hechtheid van het gebouw in gevaar kan worden gebracht;
  2. Afscheidingen aan te brengen die de lichtinval of het uitzicht van de woningen kunnen belemmeren;
  3. Kasten, hokken en dergelijke op de balkons te plaatsen die hoger zijn dan het hekwerk en/of de terrasafscheiding;
  4. Een zonnescherm en/of windscherm aan te brengen anders dan conform de vereiste technische specificaties en de door de architect gekozen 9 unikleuren zoals hierna aangegeven:
    Zonweringtype:  "Carre 95" van Eurolux
    Toegelaten kleuren van het merk "Swela"
    34224 Oranje
    34225 Blauw
    34226 Rood
    34227 Groen (donker)
    34228 Geel
    34256 Bordeauxrood
    34237 Lichtgroen
    34239 Lichtbruin
    34241 Beige
    Aan iedere toestemming is de voorwaarde verbonden dat het aanbrengen geschiedt voor rekening, risico en onderhoudsverplichting van de eigenaar met vrijwaring voor aanspraken door derden.
  5. In het appartement dieren te houden die de overige eigenaars overlast bezorgen.

 


Artikel 14 (Diverse besluiten)

 

  1. Harde-vloeren-besluit
    De eigenaars zijn verplicht om bij het leggen van harde vloeren een door de NSG goedgekeurde geluidsisolerende onderlaag aan te brengen (zie lijst NSG op www.nsg.nl) met een dikte van minimaal 8 mm die, in combinatie met de betreffende harde vloer, een isolatie index heeft van minimaal Ico 10 dB.
    Er is geen uitzonderingspositie voor de bijkeukens voor wat betreft de geluidsisolatie van de vloeren.
  2. Naamplaatjesbesluit
    Het is toegestaan naambordjes op de eigen woning met daarop de door de eigenaar aan te geven naamsaanduiding aan te brengen. De eigenaars kiezen zelf voor een model. Om beschadigingen door booractiviteiten en daarmee gepaard gaande reparaties in de toekomst zoveel mogelijk te beperken, dienen deze naambordjes bevestigd te worden met niet meer dan 2 schroeven, waarvan de boorgaten zich maximaal 25 cm uit elkaar mogen bevinden.
  3. Bubbelbadbesluit
    Jacuzzi- of bubbelbaden zijn alleen toegestaan als deze geheel zijn omgeven door eigen woonruimtes en dus nergens grenzen aan ruimtes van andere eigenaars of appartementen.
  4. Barbecuebesluit
    Het gebruik van barbecues op de balkons aan de buitenzijde van Hof ter Hage is toegestaan voor zover hierdoor geen overlast ontstaat voor andere eigenaars.
  5. Opstalverzekeringbesluit
    Omdat de polis op naam van de vereniging staat en het van toepassing verklaren van een eigen risico ter voorkoming van een hogere premie is, komt het eigen risico ad € 1.000,- voor rekening van de vereniging van eigenaars waarbij in uitzonderlijke gevallen het Bestuur zich het recht van regres wenst te behouden. Ingeval van twijfel wordt het Bestuur gemandateerd een tussenbeslissing te nemen en het definitieve besluit aan de ALV over te laten.
  6. Vlaggenbesluit
    Door het Bestuur zal, conform de van overheidswege gestelde vlaginstructie, namens de VvE worden gevlagd.

 


E. Voorschriften met betrekking tot het gebruik van gemeenschappelijke gedeelten en zaken

Artikel 15

Eigenaars moeten er gezamenlijk en ieder afzonderlijk voor zorgen dat de gemeenschappelijke ruimten schoon en netjes worden gehouden.
Indien dit achterwege blijft kan het Bestuur aan derden opdracht geven tot schoonmaak. De hieraan verbonden kosten worden bij de nalatige eigenaar of eigenaars in rekening gebracht.

Artikel 16

 

  1. Het voederen van vogels en andere dieren is niet toegestaan in verband met vervuiling van ons complex.
  2. Het is verboden afval en dergelijke over de balkons of uit de ramen te werpen.
  3. Het is eveneens verboden kleden, lopers, bezems, stofzuigerzakken en dergelijke buiten de balkons schoon te maken.
  4. Apparatuur ten algemene dienste mag niet eigenmachtig in– of uitgeschakeld worden.
  5. Storingen aan of noodzakelijk herstel van de gemeenschappelijke ruimten/zaken dienen aan de administratief beheerder te worden gemeld.
  6. De kosten voor het verhelpen van storingen ontstaan door eigenmachtig optreden worden aan de veroorzaker in rekening gebracht.

 


Artikel 17

Het is niet toegestaan:

 

  1. Zich luidruchtig te gedragen, zich onnodig op te houden in de gemeenschappelijke ruimten of anderszins overlast te veroorzaken.
  2. Te roken in de gemeenschappelijke binnenruimte zoals de trappenhuizen, liften, parkeergarage.
  3. Wasgoed, beddengoed, kleding, bloembakken e.d. buiten de balkons of in de gemeenschappelijke ruimten op te hangen; op balkons moeten bij voorkeur droogrekken worden gebruikt die niet hoger zijn dan het hekwerk en/of terrasafscheiding.

 


Artikel 18

Het is niet toegestaan, behoudens toestemming van het Bestuur:

 

  1. Zich op de daken te begeven anders dan deze als vluchtweg te gebruiken. De technische ruimten en de daken van het appartementsgebouw zijn slechts toegankelijk voor daartoe bevoegde personen, zoals onderhoudspersoneel, vertegenwoordigers van het Bestuur en de administratief beheerder. Het voorgaande geldt niet voor die gedeelten die zijn aangewezen om gebruikt te worden als balkon.
  2. In de gemeenschappelijke ruimten rijwielen, bromfietsen motorfietsen, kinder- en wandelwagens, winkelwagentjes of andere voorwerpen te plaatsen of te laten plaatsen, anders worden ze verwijderd in opdracht van het Bestuur. Dit geldt niet voor fietsen geplaatst in de fietsrekken in het expeditiehof.
  3. Reparaties of andere werkzaamheden aan leidingen, ornamenten van de verlichting of ventilatie van de gemeenschappelijke gedeelten te verrichten.
  4. Aan de buitengevel van het gebouw voor zichzelf of voor derden naamborden, letters, reclameaanduidingen, uithangborden, schijnwerpers, vlaggen, spandoeken, bloembakken en andere uitstekende voorwerpen aan te brengen, zoals bedoeld in artikel 13.2 van de akte van ondersplitsing.
  5. De wanden en/of plafonds van de gemeenschappelijke ruimten te gebruiken voor het ophangen van schilderijen of andere voorwerpen, het aanbrengen van decoraties en dergelijke.

 


Artikel 19 (Huisdieren)

 

  1. Als huisdieren zich buiten de appartementen en in de gemeenschappelijke ruimten (gebouw en tuin) bevinden, moeten ze zijn aangelijnd. Agressieve of gevaarlijke dieren moeten aldaar gemuilkorfd zijn.
  2. Huisdieren mogen niet worden uitgelaten in de binnentuin of andere gemeenschappelijke ruimten. Vervuiling of andere schade die in of aan het gebouw en in de binnentuin door huisdieren wordt veroorzaakt, dient door de eigenaar van het huisdier te worden opgeruimd of hersteld. Bij gebreke hiervan komen de kosten voor schoonmaak of herstelwerkzaamheden voor rekening van de eigenaar.

 


Artikel 20 (Water en elektriciteit)

Water en elektriciteit ten behoeve van de algemene voorzieningen mogen niet anders dan met toestemming van het Bestuur voor privé doeleinden worden gebruikt.

F. Andere regelingen


Artikel 21 (Veiligheid)

 

  1. Eigenaars dienen zich bewust te zijn van hun medeverantwoordelijkheid voor de veiligheid en instandhouding van lijf en goed in en rondom het appartementsgebouw.
  2. Om dit mede te bereiken:
    1. mogen de buitendeuren slechts geopend worden voor eigen bezoekers;
    2. dienen de eigenaars bij het betreden of verlaten van het gebouw geen onbekende bezoekers binnen te laten;
    3. dienen ongewenste of gevaarlijke situaties, alsmede beschadiging van of gebreken aan de gemeenschappelijke ruimten/zaken doorgegeven te worden aan het Bestuur of de administratief beheerder;
    4. dient bij het betreden of verlaten van het gebouw gecontroleerd te worden of de algemene toegangsdeuren gesloten zijn.
  3. Eigenaars blijven volledig verantwoordelijk voor de gevolgen van aan derden uit handen gegeven respectievelijk verloren geraakte sleutels van algemene ruimtes en/of keycards.

 


Artikel 22 (Huisvuil)

Huisvuil moet in afgesloten vuilniszakken in de daarvoor bestemde containers worden geplaatst. Het opslaan van huisvuil op de balkons of in de gemeenschappelijke ruimten is niet toegestaan. Het is verboden grofvuil in de containerruimten te deponeren; hiervoor dient de eigenaar zelf de gemeentelijke grofvuil ophaaldienst te benaderen.


Artikel 23 (Geluidsoverlast)

Eigenaars dienen er in het algemeen zorg voor te dragen dat door hun toedoen geen geluidshinder wordt ondervonden door de andere bewoners. In het bijzonder geldt dit tussen 22.00 uur en 08.00 uur. Bij het voorgaande kan men denken aan harde muziekgeluiden, verbouwingswerkzaamheden, boren, timmeren etc.

Artikel 24 (Afwezigheid eigenaar)

Bij afwezigheid langer dan drie maanden is een eigenaar verplicht de administratief beheerder hiervan in kennis te stellen, de wijze van bereikbaarheid op te geven en een door hem aangewezen persoon op te geven die in een bijzonder geval de woning kan binnentreden.

Artikel 25 (Gebruik door derden)

De eigenaar die zijn appartement voor een periode langer dan één maand in gebruik geeft aan een derde, dient daarvan mededeling te doen aan de administratief beheerder. Hij dient deze derde in het bezit te stellen van een exemplaar van het Huishoudelijk Reglement, zodat deze zich kan houden aan de daarin opgenomen regelgeving. Om dit zeker te stellen dient er een verklaring ondertekend te worden door de gebruiker, waarvan een afschrift in het bezit van de administratief beheerder wordt gesteld.

Artikel 26 (Verzekeringen)

Op de collectieve gebouwenverzekering (opstalverzekering) is ten behoeve van elk appartement een extra bedrag van € 40.000 meeverzekerd. Dit betekent dat door de eigenaar aangebrachte extra voorzieningen boven de standaarduitrusting, die tot de onroerende zaak gerekend worden, op deze wijze automatisch zijn verzekerd. Te denken valt hierbij aan een luxer keuken en/of sanitair, een harde vloer, buitenzonwering.

In geval een eigenaar meer dan € 40.000 aan extra voorzieningen, als hiervoor bedoeld, heeft aangebracht, dient hij het meerdere te melden bij de administratief beheerder of zelf voor verzekering van dit meerdere zorg te dragen.

Artikel 27 (Slotbepalingen)

 

  1. In dit Huishoudelijk Reglement zijn alle voorgaande vergaderbesluiten opgenomen.
  2. Dit Huishoudelijk Reglement is vastgesteld in de ALV van 20 april 2009.
  3. Naast dit reglement zijn van toepassing de artikelen 106 t/m 147 van het BW (appartementsrecht), de regels opgenomen in zowel de Akte van Hoofdsplitsing als in de Akte van Ondersplitsing.






’s-Gravenhage, 20 April 2009